درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، ، ، ، |

مردم اسرائیل حریص ترین و دنیا گراترین مردم دنیا

 

امام سجاد علیه السلام در دعاى مکارم الاخلاق از خداوند چنین مسئلت مى‏کند: «الهى عمّرنی ما کان عمرى بذلهً فی طاعتک، فاذا کان عمرى مرتعاً للشیطان فاقبضنى» خداوندا اگر عمر من وسیله خدمت در راه اطاعت تو باشد، عمر مرا طولانى کن، ولى اگر عمر من چراگاه شیطان خواهد بود، آن را قطع نما.)

وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاهٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ (بقره ۹۶)

(اى پیامبر) هر آینه یهود را حریص‏ترین مردم، حتّى (حریص‏تر) از مشرکان، بر زندگى (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهى یافت، (تا آنجا که) هر یک از آنها دوست دارد هزار سال عمر کند، در حالى که (اگر) این عمر طولانى به آنان داده شود، آنان را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بیناست.

این آیه از حرص شدید یهودیان به مادیات سخن مى‏گوید. حریص در اندوختن مال و ثروت، حریص در قبضه کردن دنیا، حریص در انحصارطلبى، آنها حتى از مشرکان که طبعا مى‏بایست در جمع‏آورى اموال از همه حریصتر باشند و از هر راه بدست آورند باکى نداشته باشند حریصترند.

آنها چنان علاقه به دنیا دارند که هر یک از آنها دوست دارد هزار سال عمر کند. (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ) براى جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات!


نکات آیه:

۱ـ مقصود از هزار سال عدد هزار نیست‏

البته باید توجه داشت که مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست، بلکه کنایه از عمر بسیار طولانى است و به تعبیر دیگر عدد" تکثیر" است نه" تعداد".

بعضى از مفسران مى‏گویند: عدد هزار در آن زمان بزرگترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگتر از آن نام مخصوصى نداشته است، و لذا رساترین تعبیر براى فزونى محسوب مى‏شده است.(المنار، ج ۱، ص ۳۳۱)

حمایت و دفاع از پاکانى که مورد تهمت قرار گیرند، لازم است. «نَزَّلَهُ»، «بِإِذْنِ اللَّهِ» خداوند ضمن محکوم کردن تصورات بنى اسرائیل، از جبرئیل تجلیل کرده که بدون اذن ما کارى نمى‏کند و در رسالت خود، امین و رابط بین ما و پیامبر است

۲ـ تفسیر" عَلى‏ حَیاهٍ"

تعبیر به عَلى‏ حَیاهٍ (به صورت نکره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقیر است یعنى آنها آن قدر به زندگى دنیا دل بسته‏اند که حتى پست‏ترین زندگى این جهان را که در نهایت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجیح مى‏دهند.(المیزان ج ۱ - ص۲۳۰، المنار ج ۱ -ص ۳۹۰)                   


پیام‏های آیه:

۱ـ عمر طولانى مهم نیست، قرب به خداوند و برکت عمر و نجات از آتش، ارزش دارد.  «لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ»

(در تفسیر فخر رازى دعایى از رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله نقل شده است که فرمودند: خدایا اگر زندگى براى من نیکوست، مرا زنده نگهدار و اگر مرگ بهتر است، بمیران.

امام سجاد علیه السلام نیز در دعاى مکارم الاخلاق از خداوند چنین مسئلت مى‏کند: «الهى عمّرنی ما کان عمرى بذلهً فی طاعتک، فاذا کان عمرى مرتعاً للشیطان فاقبضنى» خداوندا اگر عمر من وسیله خدمت در راه اطاعت تو باشد، عمر مرا طولانى کن، ولى اگر عمر من چراگاه شیطان خواهد بود، آن را قطع نما.)

۲ـ یهودیان حریص‏ترین و دنیاگراترین مردم دنیا هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاهٍ»

۳ـ یهودیان مى‏خواهند زنده بمانند گرچه به هر نحو زندگى پست باشد. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاهٍ» (کلمه «حَیاهٍ» نکره و نشانه‏ى هر نوع زندگى است)

۴ـ دروغگو، کم حافظه است. یهودیان از یک سو بهشت را مخصوص خود مى‏دانند، «لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَهً» و از سوى دیگر مى‏خواهند همیشه در دنیا زنده بمانند. «یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ» (تفسیر راهنما)
حضرت محمد

ملت بهانه جو!

قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُۆْمِنِینَ (بقره ۹۷)

(یهود مى‏گویند: چون فرشته‏اى که وحى بر تو نازل مى‏کند جبرئیل است و ما با جبرئیل دشمن هستیم، به تو ایمان نمى‏آوریم) بگو: هر که دشمن جبرئیل باشد (در حقیقت دشمن خداست.) چرا که او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل کرده است، (قرآنى) که کتب آسمانى پیشین را تصدیق مى‏کند و مایه‏ى هدایت و بشارت براى مۆمنان است.

در شأن نزول آیه آمده است: وقتى پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) به مدینه آمدند، روزى ابن صوریا (یکى از علماى یهود) با جمعى از یهودیان فدک، نزد پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمده و سۆالاتى‏ کردند. حضرت همه‏ى سۆالات آنها را جواب داده و هر نشانه‏اى که خواستند بیان کردند.

آخرین سۆالشان این بود که نام فرشته وحى تو چیست؟ حضرت فرمودند: جبرئیل. آنها گفتند: اگر میکائیل بود ما به تو ایمان مى‏آوردیم، چون جبرئیل، دستورات مشکلى مثل جهاد مى‏آورد، ولى دستورات میکائیل ساده و راحت است!

بررسى شان نزول آیه فوق انسان را بار دیگر به یاد بهانه‏جوئی هاى ملت یهود مى‏اندازد که از زمان پیامبر بزرگوار موسى (علیه السلام) تاکنون این برنامه را دنبال کرده‏اند، و براى شانه خالى کردن از زیر بار حق هر زمان به سراغ بهانه‏اى مى‏روند.

در اینجا هم تنها بهانه این است که چون جبرئیل فرشته وحى تو است و تکالیف سنگین خدا را ابلاغ مى‏کند ما ایمان نمى‏آوریم، ما دشمن او هستیم اگر فرشته وحى میکائیل بود، بسیار خوب بود، ایمان مى‏آوردیم؟.

از اینان باید پرسید مگر فرشتگان الهى با یکدیگر از نظر انجام وظیفه فرق دارند؟ اصولا مگر آنها طبق خواسته خودشان عمل مى‏کنند یا از پیش خود چیزى مى‏گویند؟ آنها همان گونه‏اند که قرآن معرفى کرده لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ:" هر چه خداوند دستور دهد همان را انجام مى‏دهند." (تحریم- ۶)

تعبیر به عَلى‏ حَیاهٍ (به صورت نکره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقیر است یعنى آنها آن قدر به زندگى دنیا دل بسته‏اند که حتى پست‏ترین زندگى این جهان را که در نهایت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجیح مى‏دهند

در حقیقت در این آیه سه پاسخ به این گروه داده شده است:

نخست اینکه جبرئیل چیزى از نزد خود نمى‏آورد هر چه هست "بِإِذْنِ اللَّهِ" است.

دیگر اینکه نشانه صدق از کتب پیشین در آن وجود دارد چرا که مطابق نشانه‏هاى آنها است.

سوم اینکه محتواى آن خود دلیل بر اصالت و حقانیت آن مى‏باشد.(المیزان ذیل آیات مورد بحث‏)


پیام‏های آیه:

۱ـ دامنه‏ى خیال‏پردازى و لجاجت انسان تا آنجا گسترده مى‏شود که به جهان فرشتگان نیز سرایت مى‏کند. «عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ»

(انسان لجوج، حتّى فرشتگان را متهم مى‏کند. فرشتگانى که خداوند آنها را معصوم مى‏داند و درباره آنان مى‏فرماید: «لا یعصون اللَّه ما امرهم» آنها هرگز فرمان خداوند را نافرمانى نمى‏کنند. (تحریم، ۶) آنان دلیل دشمنى با جبرئیل را آوردن دستورات سنگین و دلیل دوستى میکائیل را آوردن دستورات سبک مى‏دانند. درست مانند کودک بازیگوشى که معلّم ریاضى را بد و معلّم ورزش را خوب مى‏پندارد با آنکه هر دو در جهت تعلیم و تربیت فعالیّت مى‏کنند.)

۲ـ حمایت و دفاع از پاکانى که مورد تهمت قرار گیرند، لازم است. «نَزَّلَهُ»، «بِإِذْنِ اللَّهِ» خداوند ضمن محکوم کردن تصورات بنى اسرائیل، از جبرئیل تجلیل کرده که بدون اذن ما کارى نمى‏کند و در رسالت خود، امین و رابط بین ما و پیامبر است.

۳ـ جبرئیل کتابى آورد که تورات شما را تصدیق مى‏کند، پس چرا با او دشمن هستید؟! «نَزَّلَهُ» ، «مُصَدِّقاً»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 10 / 12 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا